Színházak
Szkéné Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 1998/1999
Éry-Kovács AndrásCasanova avagy zuhanás a mindenségbe
- CasanovaBányai Kelemen Barna
- BíborosKerekes József
- GrófKardos Róbert
- GrófnéSzalontay Tünde
- SuzannaKurta Niké
- PüspökTóth József
- NanninaszervilitaszÉry-Kovács Zsanna Bella
- rendezőÉry-Kovács András
- játéktérÉry-Kovács András
- bábtervezőCsonka Erzsébet
- mozgásKondákor Ajsa Panka
- zenemesterDarvas Ferenc
„Eredetileg bábdarabnak képzeltem, egy zseniális bábfigurának Casanovát, mivel az egész Casanova-jelenség olyan, mintha valaki önmagából és a körülötte lévő személyekből bábfigurákat képezne, azaz mintha a báblétezés lenne a tökéletes emberi megjelenésük.
Casanova egy vérbő férfijelenség, aki körül mindenki az ő szeszélyének, érzelmi változásainak és szenvedélyes szerelmi létezéstechnikájának bábfigurái. De ez csak akkor válik megjeleníthetővé, ha a konkrét személy a saját viselkedésének parodisztikus elemeit mutatja. Így vesznek részt a darabbéli figurák komikus, olykor tragikomikus helyzetekben, számos karakterelemből, azaz magatartásmutatókból összerakva és gesztusaikat felnagyítva a színpadi események láncolatában.
A játék irdatlan tempóban halad előre és a darab figurái Casanova szerelmi áldozataiként egy fergeteges szenvedély őrületében téblábolnak jelenetről jelenetre. Lényegét tekintve a szerelmi identitásnak egy nagyon mélyről fakadó lélektani szakadékában vergődnek Casanova játékszereként, akik elérhetetlen szerelmi vágyaikon keresztül élik meg szerelmi identitás zavaraiknak konfliktusait.
A játék alcímében jelzés értékű, hogy ebből a folyamatból már csak kirepülni, elrepülni, kizuhanni lehet, amely pillanat a darab végére allegorikusan megtörténik, és ami Casanova számára egy tragikusan bekövetkező és az őrületig fokozódó szimbolikus eltűnés az örökkévalóságba, avagy a végtelenbe. Az ott maradók számára, azaz az élve maradtaknak Casanova hiánya tragikus jelenvalóság lesz, ellehetetlenülésük az értelmetlen létezésük fájdalmakkal teli következménye.” Éry-Kovács András