Hírek
A nemcsak nevében, hanem küllemében és arculatában is megújuló kamaraszínház, a Pelikán Fészek a kortárs művek színtere lesz, s a teátrum művészeti vezetése bízik benne, hogy sikerül újra pezsgővé tenni a Kossuth utcai játszóhelyet és színháztörténeti múltjához méltó rangját visszaadni.
Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező előadása a 2011-es párizsi ősbemutatót követően megkapta a Moliére-díjat és a francia kritikusok éves elismerését. A rendező Novák Eszter a darabot úgy igyekezett színpadra állítani, hogy sok sorsban magunkra ismerjünk: „Ez egy nagyon szövevényes, fura történet, tulajdonképpen a kapitalizmus válságáról, belső mániákról, színházcsinálásról és az elveszettségről szól. A szerző, Joël Pommerat különös alak, nagy szerencse, hogy odaadja a szövegeit rendezésre. Az én kis hűtőkamrámnak nem hagyományos a dramaturgiája, narratívából, visszaemlékezésekből építkezik, de aztán összeáll a történet. Mindenképpen egy mai darab, azt hiszem a fő motívum a munkavállalók kiszolgáltatottsága.”
A történet szerint Estelle (Tóth Ildikó) tíz éve tűnt el, azóta senki sem hallott róla. De hátrahagyott egy füzetet, amiben rengeteg mindent elmesél az életéből. A füzet megelevenedik: Estelle egy szupermarketben dolgozik alkalmazottként, ahol mindenki gyűlöli Blocq-kot (Kuna Károly), az arrogáns főnököt. Estelle azt javasolja, vigyék színpadra közösen Blocq életét...
A főszereplő, Estellet alakító Tóth Ildikó szerint a darab olyan emberi sorsokról szól, amely a mindennapjainkat körülveszi: „Manapság nem úgy van, mint régen, hogy 10-20 évre tudtad előre az életedet, hanem egyik napról a másikra izgulni kell azért, hogy megszüntetik-e a munkahelyed, vagy nem vesznek fel mást, akit olcsóbban tudnak alkalmazni. Ez a történet ebben a teljes kontextusban érvényes.”
Az előadás azért is ígérkezik különlegesnek, mert a színészek több szerepet is játszanak benne. Tóth Ildikó azontúl, hogy a nagyon rejtélyes nőt alakítja, olykor Estelle öccsévé is változik: „Kedvelem benne, hogy Estelle szerepe teljesen hátulról indul, mintha nem is róla szólna az egész. Rettenetesen tetszik az is, hogy ők mind hétköznapi, kis emberek, akik ebben a fogyasztói őrületben, kapitalizmusban próbálnak életet találni. Rendkívül bonyolult és sokrétegű tehát ez a darab, szerintem mindenki ki tud halászni belőle valami fontos gondolatot, ami muníció lehet egy-egy napra, vagy akár egy életre.”
Az előadás szereplői Tóth Ildikó mellett Varga Mária, Varga Gabriella, Kiss Diána Magdolna, Kuna Károly, Egyed Attila, Tűzkő Sándor, Nagy Péter és Imre Krisztián.
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.