Bukarestben is hatalmas sikert aratott a Raszputyin
A MASZIN magyar színházi szövetség szervezésében június 6. és 13. között tartották Bukarestben a szövetséghez tartozó színházak első bukaresti fesztiválját, amely az első magyar színházi fesztivál is volt egyben a román fővárosban.
Ennek részeként lépett színpadra két előadással a Harag György Társulat. Június 10-én délelőtt az Odeon Színház Stúdiótermében a Brighella Bábtagozat többszörösen díjazott előadása, a Szélszabadító volt látható Bartal Kiss Rita rendezésében, délután pedig, 19 órától a Harag György Társulat lépett színpadra az Odeon Színház Majestic-termében. Szőcs Géza Raszputyin című fikciós történelmi drámájának színpadi változatával.
A 2019-ben - magyar nyelvű ősbemutatóként - Sardar Tagirovsky által rendezett Raszputyin többszörös fesztiválszereplő, két díjat kapott a Határontúli Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján, illetve szerepelt Magyarország legjelentősebb nemzetközi színházi fesztiválján, a budapesti Nemzeti Színház által szervezett MITEM-en. A bukaresti fesztiválszereplés előtt a színház székhelyén tartott jótékonysági előadás keretében a szatmári nagyérdemű is megtekinthette még utoljára az előadást, melynek otthoni bevételét az ukrajnai menekültek javára ajánlotta fel a társulatvezetés.
Június 10-én, pénteken a magyar főváros után tehát a román fővárosban is megmutathatta a társulat a szinte teljes színészgárdát megmozgató, közel négy órás, nagyszabású produkcióját.
A helyi viszonyok miatt (kisebb nyitású színpad, a vasfüggöny hiánya, stb.) eszközölt kényszermegoldásokat és kompromisszumokat áthidalva zajos sikert arató, nagy hatású előadás született. A teremben percekig állva ünneplő közönség jutalmazó tapsvihara és bravózása után, az előadás másnapján megjelent kritikák is nagy elismeréssel szóltak az előadásról.
„Szépen érkeznek a kritikák, visszajelzések, nemcsak sajtó útján. A román szakmát az előadás egész történelmet átölelő formátuma, vizualitása, sodrása, zenéje varázsolta el. A magyar közösségtől és sajtótól pedig azt a visszajelzést kaptam: a miénk volt a legbátrabb választás. Nemcsak, mert egy jól ismert név, román rendező vagy a román szakmában bejáratott magyar alkotó és jól ismert világirodalmi klasszikus szöveg helyett "ismeretlen" darabot, szerzőt, rendezőt mutattunk Bukarestnek (főként a román ajkú közönségnek), de – mint egy újságíró fogalmazott - Trianonról és az első világháborúról is szót mertünk ejteni a román fővárosban, úgy, hogy az a magyarság fájdalmán túlmutatóan, az egész XX. század és a teljes emberiség fájdalmas szenvedéseinek kontextusában váljék érthetővé és átérezhetővé mindenki számára. A darab és az előadás legnagyobb erénye azonban nem is a múlt érzékeny, emberközpontú feldolgozásában rejlik, hanem a sajnálatos aktualitásában. Mióta bemutattuk, az előadásunk köré rendeződött a világ, a szomszédos Ukrajnában egyszerre tört ki egy újabb véres háború és egy hidegháború, amelyet hiába próbált megelőzni megannyi jövőbe látó "Raszputyin", a világ hatalmasai ezúttal is más megfontolások szerint hozták meg döntéseiket. Ebben a kontextusban ez a Szőcs Géza szövegének, Sardar Tagirovsky erőteljes víziójának és a Harag György Társulat művészei alkotó érzékenységének találkozásából születettett "esztétizált pacifista kiáltvány" már egészen máshogyan szólal meg Rappert-Vencz Gábor és partnerei ajkán. Ami egyfajta múltba révedő elvi humanizmus hangja volt, a "Soha többé ne hagyjuk megismétlődni!" felkiáltása, az ma már a szellem elkeseredett figyelmeztetése egy újra forrongó Európában. Figyelmeztetés és segélykiáltás a történelem keresztjeire feszített ártatlanokért. Immár azokért is, akiket épp most hantolnak tömegsírokba, akiket most hajtanak távoli vidékeken zajló véres háborúkba, a menekülőkért és szenvedő ártatlanokért. Úgy tűnik, ha világ hatalmasaihoz nem is érhet el, a bukaresti magyar és román közönséghez elért és bennük visszhangra is talált ez a gondolat. Ezt jelzi számunkra a fővárosban elkönyvelt szakmai és közönségsiker.” – mondja a fellépéssel kapcsolatos visszajelzésekről Bessenyei Gedő István társulatigazgató.
A Raszputyin a tervek szerint Szatmárnémetiben három évvel a bemutatást követően lekerül a repertoárból, viszont számos magyarországi meghívásnak tesz még eleget a társulat, többek között Szolnokon, Nyíregyházán és Debrecenben is látható lesz az elkövetkező évad során.
Mindig tudta magáról, hogy egyszer tanítani fog, csak ennek formájáról nem volt elképzelése. Aztán négy esztendővel ezelőtt mesterkurzusra hívták, majd a Zeneakadémiától is érkezett felkérés ...
Hernyák György. Tanár, rendező. Az Újvidéki Művészeti Akadémián szerzett rendezői diplomát Boro Draskovic osztályában, dolgoztt az Újvidéki Rádióban, a Szabadkai Népszínház főrendezőjeként, ő a Tanyaszínház egyik alapítója ...
A Stúdió K Színház egy brand. Bárki, aki elmegy megnézni egy előadásukat, tudja, hogy nem igazán foghat mellé, mert a színészek, a közeg, az ottani légkör sugározza a professzionalizmust.